Overstap naar VIPLive
Per 1 januari 2024 zijn de huisartsenpraktijken die aangesloten zijn bij Humo, overgestapt op VIPLive.
Vanuit het HIS wordt er een datakopie gemaakt naar VIPLive ten behoeve van declaratie, rapportage en samenwerking met ketenpartners. Het is afhankelijk van je HIS of er automatisch of handmatig data wordt verstuurd van je HIS naar VIPLive en hoe frequent dit gebeurt. Klik hier om de werkwijze van jouw HIS terug te lezen.
VIPLive: procedure 15 maanden niet verschenen
De bekende procedure waarbij geen uitbetaling plaatsvindt als er bij ketenzorgpatiënten 15 maanden lang geen consult is geregistreerd, stond tot nu toe 'on hold' wegens de overstap naar VIPLive. Per 1 oktober 2024 zal wederom geen uitbetaling meer gaan plaatsvinden bij de ketenzorgpatiënt (DM, COPD, CVRM-VVR EN CVRM-HVZ) die langer dan 15 maanden niet is gezien. Vanaf 1 oktober gaat Topicus op basis van missende metingen patiënten excluderen uit de ketenzorg.
In de handleiding 15 maanden niet verschenen staat omschreven om welke missende metingen het gaat. Via het ketenzorgdashboard kan je eenvoudig de patiënten naar boven halen waarbij de desbetreffende metingen niet geregistreerd zijn.
Van de huisartsenpraktijk wordt verwacht dat kwartaaldeclaraties worden gedaan in de eerste twee weken van ieder kwartaal. Een nieuw kwartaal start op onderstaande data:
- 1 januari
- 1 april
- 1 juli
- 1 oktober
Zorg ervoor dat je ruim zes weken voor bovenstaande data de patiënt oproept waarbij meer dan 12 maanden de betreffende meting niet is vastgelegd. Zo voorkom je dat de patiënt wordt geëxcludeerd uit de ketenzorg.
Voor vragen, stel ze gerust aan Loes van Asseldonk.
VIPLive: Aanleveren patiëntenlijsten voor declaratie
Aan het begin van het kwartaal dien je handmatig patiëntenlijsten voor de zorgstraten en O&I aan te leveren bij Humo via VIPLive. Om patiëntenlijsten aan te leveren doorloop je twee stappen:
- Aanleveren HIS-extractie
- Patiëntenlijsten controleren en aanleveren
Calculus zorgt namens de regionale huisartsenorganisatie voor de verdere afhandeling van de kwartaaldeclaraties en adviseert om in de eerste twee weken van het kwartaal (met een terugkeerpatroon voor begin januari, april, juli en oktober) een reminder te agenderen zodat je tijdig de patiëntenlijsten aanlevert. T.z.t. ontvang je van Calculus ook geen aanlevernotificatie meer, behalve als je een lijst bent vergeten. Ter verduidelijking hebben we ook dit document opgesteld.
Beschikbare vragenlijsten VIPLive en voorkeurs-HIS-sen
Humo stelt voor alle Medicom-praktijken de module Consult Voorbereidende Vragenlijsten in Medicom beschikbaar. Voor praktijken die gebruikmaken van HiX, is het ook mogelijk om vragenlijsten te versturen.
Daarnaast stelt VIPLive verschillende vragenlijsten beschikbaar. Bekijk de vragenlijsten door in VIPLive te klikken op de functionaliteit 'Vragenlijst uitzetten'. De ACP-vragenlijst is te vinden onder het tabblad Gezondheidsoverzicht.
We adviseren alleen gebruik te maken van de vragenlijsten in VIPLive, wanneer deze niet in het HIS beschikbaar zijn. Klik hier voor een overzicht van de beschikbare vragenlijsten in Medicom, HiX en VIPLive.
Handig om te weten
- In VIPLive bestaan er verschillende mogelijkheden om rapportages te raadplegen. In dit document worden de rapportages uitgelicht, die inzicht geven in de populatie en de kwaliteit van zorg.
- De streefwaarden voor de prestatie-indicatoren zijn ingesteld. Bekijk hier hoe je deze terugvindt in het ketenzorgdashboard.
Scholingen
Terugkijklink training voor huisartsen en praktijkmanagers Terugkijklink training voor POH
Ketenzorgprotocollen in het HIS
De ketenzorgprotocollen zijn inmiddels voor alle HIS-sen beschikbaar. De protocollen voor de POH-GGZ worden in 2024 ontwikkeld. Hieronder lees je de bijzonderheden wat betreft de ketenzorgprotocollen voor het HIS in jouw praktijk.
Medicom
In Medicom zijn er landelijke protocollen die door iedere gebruiker van Medicom gebruikt kunnen worden. Deze worden continue onderhouden door de redactiecommissie zorgprotocollen, bestaand uit (kader)huisartsen en POH’ers.
Naam van de protocollen per zorgstraat:
- DM - DM2/CVRM/VVR/hvz/nierschade
- COPD - Astma/COPD ketenzorg management
- CVRM - DM2/CVRM/VVR/hvz/nierschade
- Alternatief voor bovenstaande is: protocol chronische zorg
- Hartfalen - Hartfalen controle
- Ouderenzorg - Ouderenzorg
Handleidingen / overzichten
HiX
In HiX zijn er voor alle gecontracteerde zorgstraten standaardprotocollen aanwezig. Al deze protocollen zijn gecontroleerd of de InEen indicatoren voorkomen en aangepast waar nodig.
Naamgeving per keten:
- Astma - Consult Astma
- COPD - Consult COPD
- CVRM VVR & CVRM HVZ - Consult CVRM (momenteel geen onderscheid)
- DM - Consult Diabetes
- Hartfalen - beschikbaar vanaf 15 december
- Ouderenzorg - Consult ouderenzorg
Alle protocollen kunnen de gebruikers vinden in het consult. Of door in het consult te typen of door in de bibliotheek te zoeken (links in het screenshot):
MicroHIS
In MicroHIS zijn er geen standaardprotocollen aanwezig. Bij alle MicroHIS praktijken zijn de ketenzorgprotocollen inmiddels ingeladen.
Naam van de protocollen per zorgstraat
- DM – HM DM 23
- COPD – HM COPD 23
- Astma – HM COPD 23
- CVRM – HM CVRM 23
- Hartfalen – HM Hartfalen 23
- Ouderenzorg – HM Ouderenzorg 23
Promedico ASP, Promedico VDF
Update 27-11: Bij alle Promedico praktijken zijn op maat gemaakte ketenzorgprotocollen ingeladen.
Naam van de protocollen per zorgstraat Promedico ASP:
- Astma jaarcontrole ketenzorg Humo
- COPD jaarcontrole ketenzorg Humo
- CVRM jaarcontrole ketenzorg Humo
- DM2 jaarcontrole ketenzorg Humo
- Hartfalen jaarcontrole ketenzorg Humo
- Ouderenzorg jaarcontrole ketenzorg Humo
Naam van de protocollen per zorgstraat Promedico VDF:
- Humo protocol Astma - 2023
- Humo protocol COPD - 2023
- Humo protocol CVRM - 2023
- Humo protocol DM - 2023
- Humo protocol Hartfalen - 2023
- Humo protocol ouderenzorg -2023
Medikit, CGM
Over de ketenprotocollen in MediKIT en CGM is contact met de leverancier en/of de praktijken.
Ondersteuningsmogelijkheden
Heb je een vraag over het werken met VIPLive? In dit document op Zenya lees je wat je zelf kunt regelen, met welke vragen je bij Humo terecht kunt en wanneer je de helpdesk van VIPLive kunt inschakelen.
Heb je vragen over de overstap naar VIPLive? Neem dan contact op met Loes van Asseldonk:
Ben je ketenpartner en wil je meer weten over het werken met VIPLive, lees dan dit bericht.