RCP: ELV gesloten herstel
Sinds januari bieden we in de regio het product ‘eerstelijnsverblijf (ELV) gesloten herstel’. Dit is een tijdelijke opname voor mensen met een complexe ondersteuningsvraag op basis van een delier of niet-diagnosticeerde cognitieve stoornis en waarbij nadere diagnostiek nodig is.
Voor deze specifieke groep is een gesloten setting geïndiceerd met specifieke zorg en voorzieningen op het gebied van verpleging, cognitieve diagnostiek en diagnostische mogelijkheden en veiligheid. We bieden deze zorg aan op drie locaties van BrabantZorg, namelijk in Ammerzoden, Veghel en Schaijk.
Aanmeldingen voor de ELV gesloten herstel lopen via het RCP (Zorgdomein – kortdurende verblijfszorg). Bij twijfel of een zorgvraag passend is voor een kortdurende opname, neem dan ook gerust telefonisch contact op met het RCP via 085-4015445.
Kortdurende verblijfszorg in een notendop
Het RCP ondersteunt bij de triage en plaatsing van kortdurende verblijfszorg. Dit zijn:
- Eerstelijnsverblijf (ELV): Dit zijn tijdelijke opnames voor mensen die niet in aanmerking komen voor medisch-specialistische zorg, maar ook niet naar huis kunnen. Er is op korte termijn herstel te verwachten, zodat de cliënt weer naar huis kan. De cliënt heeft in basis nog geen WLZ-indicatie. Ook in de laatste levensfase is ELV mogelijk, bijvoorbeeld als thuis geen terminale zorg gegeven kan worden. De levensverwachting dient dan minder dan drie maanden te zijn (ELV palliatief).
- Geriatrische revalidatiezorg (GRZ): binnen de GRZ wordt gewerkt aan revalidatiedoelen door een multidisciplinair team, waarbij het streven is dat een cliënt weer thuis kan wonen. Het traject is gericht op actief herstel. Motivatie, belastbaarheid en trainbaarheid zijn daarom belangrijke componenten bij de triage.
- WLZ-crisiszorg: Crisiszorg is zorg voor cliënten bij een plotselinge, ernstige ontregeling van de cliënt of diens steunsysteem. Het gevolg is een acuut onhoudbare situatie waarbij opname noodzakelijk is om onaanvaardbare gezondheidsrisico’s of ernstig nadeel voor de cliënt of omgeving te voorkomen. De maximale thuiszorg en mantelzorg is ingezet. Het is de verwachting dat de cliënt niet meer naar huis kan én de cliënt heeft een WLZ of komt daarvoor in aanmerking.
Telefoonnummer
Het is voor ons fijn om bij de aanvraag ook het directe 06-nummer waarop je bereikbaar bent te ontvangen. Mocht je slechter bereikbaar of afwezig zijn, dan ontvangen we ook graag het nummer van een collega die evt. vragen kan beantwoorden. Op deze manier kunnen we een aanvraag sneller in behandeling nemen.
Annulering
We merken dat we niet altijd een annulering ontvangen op het moment dat een
zorgvraag niet meer nodig is. In de praktijk zoeken we dan naar een plek voor een cliënt
waar geen zorgvraag meer voor is. Willen jullie alert zijn op een annulering?