Verwijzen naar het "verkennend gesprek"

In de regio Oss hebben huisartsen voortaan de mogelijkheid om te verwijzen naar het 'verkennend gesprek'.

Het verkennend gesprek is bedoeld voor personen met psychische klachten én problemen op andere levensdomeinen, voor wie een een-dimensionale aanpak met zorg of ondersteuning door alleen de huisarts, sociaal domein of ggz naar verwachting niet volstaat.

Een sociaal werker van ONS welzijn en een professional van GGZ Oost-Brabant gaan in gesprek met de cliënt, voordat die op de ggz-wachtlijst komt. Het doel: de ggz toegankelijk houden en de wachtlijsten laten afnemen. De verwachting is dat mensen door het verkennende gesprek beter en sneller geholpen worden.

Hoe werkt het?

Het verkennende gesprek met de sociaal werker, de ggz-professional en de cliënt vindt uiterlijk drie weken na het gesprek met de huisarts plaats. De huisarts verwijst de patiënt gewoon via Zorgdomein naar GGZ Oost Brabant. De sociale problematiek en ggz-problematiek worden samen met het verhaal van de cliënt in kaart gebracht. Het verkennend gesprek wordt gevoerd vanuit het gedachtengoed van de samenwerkwijze (ik wil, ik kan, ik heb nodig), waarbij herstelbevordering en positieve gezondheid voorop staan.

Na het gesprek is er duidelijkheid over de hulpvraag en zicht op de handvatten voor herstel van de mentale gezondheid, waardoor de cliënt sneller de juiste plek voor hulp of zorg bereikt. Soms zal ondersteuning uit het sociaal domein nodig zijn, soms een ggz-behandeling en soms een combinatie van beide. De huisarts ontvangt een terugkoppeling van het verkennend gesprek.  Komt de patiënt in zorg bij GGZ Oost Brabant, dan verloopt de terugkoppeling via Edifact. Wanneer de patiënt niet in zorg komt, verloopt deze via beveiligde mail.

Hoe ging het eerder?

Het afgelopen half jaar kreeg een deel van de patiënten uit Oss, die door de huisarts werden verwezen naar GGZ Oost Brabant, al een "live screening". Er werd een gezamenlijk intakegesprek gehouden door een behandelaar van GGZ Oost Brabant en een medewerker van ONS Welzijn. Dit resulteerde erin dat 40% van de aangemelde patiënten niet in behandeling of op de wachtlijst terecht kwam van de SGGZ, maar hulp en ondersteuning kreeg uit het sociaal domein of doorverwezen werd naar ketenpartners. Denk bijvoorbeeld aan herstelgroepen, lotgenotencontact, een welzijnscoach, maatschappelijk werk, rouwverwerking of de schuldhulpverlening.

VGZ heeft per 1 juli een pilot mogelijk gemaakt om verder ervaring op te doen met deze werkwijze. Door de samenwerking met Humo en VGZ gaan deze "verkennende gesprekken" in de pilotperiode tot 2025 niet ten koste van het eigen risico van de patiënt.

Hoe gaat het verder?

In de regio wordt door de netwerkpartners in de GGZ en het sociale domein gewerkt aan de transformatieplannen. Het verkennend gesprek is één van de interventies die de regio verder gaat uitwerken om de wachtlijsten terug te dringen en de druk op de huisartsenzorg door GGZ-problematiek te verminderen.

We zetten erop in om het verkennend gesprek op meerdere plaatsen in de regio te organiseren, dichter bij de huisartsenpraktijk en straks niet meer achter de voordeur van de specialistische GGZ. We denken ook aan verbreding met andere disciplines, zoals bijvoorbeeld, verslavingszorg en POH-GGZ. Mocht je vragen of ideeën hierover hebben, neem dan contact op met Daniëlle van den Hoogen, programmamanager GGZ:

We houden je op de hoogte over de verdere ontwikkelingen van het verkennende gesprek.